A koronavírus eddigi és várható hatásai a magyar e-kereskedelemre 2021-ben
Ami eddig történt
Bár a koronavírus az idei első negyedévben csak közvetve éreztette a hatásait, a második negyedévben már komolyan mérhető szintű változásokat tudhatunk meg a járványnak. A karantén és a közösségi távolságtartás miatt rengetegen kezdtek online vásárolni azok közül is, akik korábban nem vagy nem feltétlenül részesítették előnyben a vásárlásnak ezt a formáját.
Nem túl meglepő módon ez azt eredményezte, hogy a 2019-es első félév online forgalmát 34,8 százalékkal haladta meg a hazai összforgalom, elérve a bruttó 355,1 milliárd forintot. A járvány és a megfékezésére tett intézkedések természetesen leginkább a gyorsan fogyó fogyasztási cikkek szektorában hozott jelentős bővülést. Az év közepére ezekben az online kapható élelmiszerek, drogériai és háztartási áruk forgalma 84 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
Mivel idén mindannyian hosszú hetekre/hónapokra az otthonainkban ragadtunk, sokan használták ki ezt a helyzetet a lakóhelyük csinosítására. Ennek eredményeként a lakberendezési, kerti és barkácstermékek forgalma 54 százalékkal bővült a tavalyi első félév adataihoz képest.
Mindez a többletforgalmat hozó időszak azonban a második hullám Magyarországra érkezéséig természetszerűleg visszaesett, amikor a kormány június második felében enyhített a vészhelyzetre való tekintettel hozott rendeleteken. Ez nyilvánvalóan csökkentette az online vásárlási kedvet a harmadik negyedévre. Azonban november 11-től ismét kijárási korlátozás van érvényben az ország teljes területén, illetve újból bevezették az üzletekben az idősávos vásárlást. Ez azt jelenti, hogy a negyedik negyedév várhatóan ismét ugrásszerű forgalomnövekedést hoz majd, meghaladva a tavalyi adatokat.
Mi várható 2021-ben?
Bár biztosat mindig nehéz jósolni a jövőre nézve, néhány dologban szinte biztosak lehetünk, már csak az idei adatokból kiindulva is.
Ilyen például, hogy a mobiltelefonokkal és tabletekkel történő vásárlás a webáruházak mobilfelületein illetve alkalmazásokon keresztül továbbra is meghatározó erejű lesz. Várhatóan világszerte több mint 5 trilliárd amerikai dollárral fog növekedni az e-kereskedelem, és ennek nagyját az okoseszközökön keresztüli vásárlás fogja adni. Pro tipp: a mobilfelületeink optimalizálása kulcsfontosságú továbbra is, mivel statisztikai adatok alapján a potenciális leadek 53 százaléka lép tovább egy oldalról, ha az nem tölt be legfeljebb három másodpercen belül.
Emellett az altenatív fizetési módok előretörése itthon ugyanúgy már 2021-ben normának fog számítani. A későbbi fizetést lehetővé tevő (BNPL, buy now pay later) opció, a PayPal és egyéb oldalak használata, a digitális pénztárcák, és a bitcoin használata tekintetében Magyarország még elmarad a nemzetközi trendektől, de jövőre várhatóan ez is változni fog.
A hangalapú termékkeresés pedig harmadik dolog pedig, ami szinte biztosan új standarddá válik 2021-ben Magyarországon is. Ehhez a Siri, az Amazon Alexa és a Google Segéd a legismertebb eszközök, bár az Amazon Alexa még nem érhető el magyar nyelven. A közeljövőben egyelőre nem is várható magyar hangfelismerés a világ legnépszerűbb virtuális asszisztenséhez, de az okoseszközök magyarországi használóinak túlnyomó többsége beszél angolul, ezért komoly nyelvi akadályokról ebben az esetben nem beszélhetünk.