Facebook facelift – avagy mire jó az arculatváltás?
Lehet, hogy már te is találkoztál a hírrel: Antonio Lucio, a Facebook marketing vezetője bejelentette, hogy a cég új, egységes arculattal készül felruházni az irányításuk alá tartozó weboldalakat és applikációkat.
Lucio elmondása szerint a döntés hátterében az az irányelv áll, miszerint a felhasználókat átláthatóan és világosan tájékoztatni kell arról, hová tartoznak az általuk használt szolgáltatások. Így a Facebook vállalat új, átfogó céges arculatot kap, amely minden szolgáltatás felületén megjelenik majd, de a különböző weboldalak és appok (többek között a Messenger, Instagram, WhatsApp, Oculus, Workplace, Portal és Calibra) emellett megőrzik saját arculati stílusukat.
Ezek a szolgáltatások hosszú ideje közös infrastruktúrát használnak, és a fejlesztésükért felelős csapatok is régóta együttműködnek egymással. Emiatt a Facebook már korábban elkezdte feltüntetni a “from Facebook” feliratot az appokban – ha belépsz az Instagram beállításaidba, te is láthatod legalul, az opciók felsorolása alatt. A jelenlegi döntésük tulajdonképpen ennek a törekvésnek a kibővítése egy sokkal látványosabb formában.
Mit tanulhatunk mi ebből?
Miért érdekes ez a dolog a számunkra? A Facebook kihozott egy új logót, nagy dolog – gondolhatnánk, de igazából számos érdekes következtetést lehet levonni ebből a hírből.


Mikor érdemes arculatot váltani?
Gondolkodj el azon, hogy téged mi inspirálna arra, hogy megváltoztasd céged jelenlegi arculatát! Lehet, hogy egy új célközönséget szeretnél megszólítani, aki nem fogékony a jelenlegi stílusodra – mondjuk egy idősebb generációhoz szeretnél szólni, vagy egy másik országban szeretnél betörni a piacra. Lehet, hogy – mint a Facebook esetében is – egységesíteni szeretnéd az egy cégcsoporthoz tartozó brandek megjelenését. Vagy az is lehet, hogy egyszerűen csak elavultnak érzed már céged eddigi logóját és tipográfiáját.
Az általános konszenzus szerint a következő esetekben érdemes megfontolni az arculatod lecserélését:
- Ha új célközönséget szólítasz meg
- Hogy kövesd a piaci szegmensed fejlődését
- Ha megváltozik a vállalatod értékrendje
- Ha modernizálni szeretnél
- Felvásárlás, fúzió stb. esetén
A statisztikák szerint a vállalatok átlagosan 7-10 évente cserélik az arculatukat. Ez épp elég ahhoz, hogy az arculatuk ne váljon reménytelenül idejétmúlttá, de ne is cserélődjön olyan gyakran, hogy megakassza a márkahűség kialakulását a vásárlókban.
Hogyan érdemes arculatot váltani?
Egy rebranding folyamat lehet apróbb ráncfelvarrás, amikor a márkaarculat főbb elemeit – színeket, formákat, motívumokat – szinte érintetlenül megőriznek, és csak a megjelenés módját modernizálják. Emellett lehet gyakorlatilag teljes cseréje az összes, a vállalattal összefüggő vizuális elemnek. Lássunk egy pár példát!

A Mastercard arculatváltása jó példa arra, hogyan modernizáljuk a brandet úgy, hogy a célközönségünk számára továbbra is azonnal felismerhető maradjon. Maradtak a színek, a formák, mindössze a megjelenés lett áramvonalasabb és letisztultabb, vonalban a változó dizájn trendekkel.

Az Apple példája már sokkal extrémebb – de erre szükség is volt, hiszen az eredeti logó már 1976-ban is régimódinak számított. Ezt 1977-ben cserélték le a ma is ismert alma ikonra, ami azóta lényegileg csak színében modernizálódott.

Ezenközben az Animal Planet sorra más-más megközelítést választ.
Hogy számodra és céged számára melyik a megfelelő út, az számos változótól függ – de van egy pár dolog, amire mindig kifizetődő odafigyelni!
Mit érdemes szem előtt tartani?
1. Ne kapkodd el a dolgot! Gondolj bele, hogy márkád arculata szó szerint az első dolog, ami vásárlóiddal “szembejön”, az első benyomás formájában képviseli vállalkozásodat. Bármennyire kedvet kaptál ahhoz, hogy most azonnal elrohanj és tervezz magadnak egy új arculatot, biztos, hogy a frissiben eszedbe ötlött logóval szívesen mutatkoznál két-három év múlva is?
2. A trendek fontosak, az integritás még fontosabb. Mint mindenben, az arculattervezésben is vannak divathullámok – jelenleg pl. a minimalizmus, a színátmenetek és a letisztult betűtípusok uralják a terepet. Ha azonban a márkád által képviselt értékekhez nem illik ez a stílus, ne próbáld meg ráerőltetni! A vásárlóid észreveszik, ha nem vagy hű az értékrendedhez.
3. A fentiekhez kapcsolódva: maradj egyedi! Vedd figyelembe, hogy a trendeket az teszi trenddé, hogy sokan követik őket. Ha eszedbe jut egy fantasztikus logóötlet, azért keress rá előbb, hány cégnek van hasonló.

Ha például ez a te céged logója…

…első pillantásra ki tudnád választani, ha ezekkel lenne körbevéve? Gondolj bele, hogy a vásárlóidnak is ugyanezt kell tenniük nap mint nap!
Mindig érdemes eltanulni egy pár tippet a nagyoktól – pláne egy olyan cégóriástól, mint a Facebook! Számodra melyik pont volt a legtanulságosabb?